۰۳ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۵:۲۲
کد خبر: ۵۹۴۶۸۰
آیت الله مهدوی:

برخی از مسؤولان با مردم فاصله دارند| تخلفات مدیران سبب آزردگی مردم می‌شود

برخی از مسؤولان با مردم فاصله دارند| تخلفات مدیران سبب آزردگی مردم می‌شود
نماینده مجلس خبرگان رهبری عمل مسؤولان و تخلف‌های متعدد آنان را سبب ریزش‌ها در کشور دانست و گفت: برخی از مسؤولان با مردم فاصله دارند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در اصفهان، آیت الله سید ابوالحسن مهدوی، نماینده مجلس خبرگان رهبری و استاد درس خارج حوزه علمیه اصفهان، پیش از ظهر امروز در کرسی آزاد اندیشی ولایت فقیه، مشروعیت و مقبولیت، در دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان، با بیان اینکه ابتدای انقلاب اسلامی برخی معتقد بودند تا یک سال دیگر انقلاب اسلامی نابود خواهد شد، گفت: آمریکایی‌ها معتقد بودند با ورود به ایران می‌توانند وارد مراکز مهم و حساس شده و انقلاب و جمهوری اسلامی را از بین ببرند.

دشمنان در فتنه 88 به دنبال سقوط نظام بودند

آیت الله مهدوی با اشاره به فتنه سال‌های 78 و 88 به امیدواری دشمنان به ویژه در سال 88 برای سقوط نظام مقدس اسلامی اشاره کرد و افزود: رخدادهای متعددی وجود داشته و وجود خواهد داشت که باید برای آنها آماده باشیم، نکته‌ای که لازم است بدانیم این است که دشمنان با تعصب ضربه می‌زنند به نظام ولایت فقیه ولی ما باید با تعقل از ولایت فقیه دفاع کنیم، تعصب را با تعصب جواب دادن خطا است. آنها فریاد می‌زنند و توهین می‌کنند ما نیازی به توهین و فریاد زدن نداریم.

نماینده مجلس خبرگان رهبری عجز و ناتوانی دشمنان را سبب گرایش آنها به غیبت، تهمت و فحاشی برشمرد و تصریح کرد: ما باید منصفانه دلیل ارائه کنیم چرا که دلهای پاک پذیرای دلیل هستند.

وی با بیان اینکه برخی افراد معتقد هستند که زمان غصب ولایت از امام علی(ع) چون مردم به غاصبین روی آوردند، حکومت ایشان مشروعیت خود را از دست داد، اظهار کرد: در مسأله حکومت اگر بگوییم مشروعیت باید در نظر گرفته شود، منصوب می‌شود به شارع یعنی فقیه که آن هم حکم را از خداوند اخذ می‌کند، در بحث مقبولیت منظور مقبولیت نزد مردم است نه شارع، اگر مقبولیت نزد شارع مطرح شود در حقیقت همان مسأله مشروعیت باز مطرح شده است.

آیت الله مهدوی محل نزاع در حکومت را مقبولیت و مشروعیت عنوان کرد و گفت: آیا در صورتی که مردم تن به حکومت مشروع ندهند خداوند منصرف خواهد شد یا اینکه مردم باید خود را با شرع و حکومت مشروع تطابق دهند؟ این موضوعی است که در مسأله ولایت فقیه نیز مطرح است، در کرسی امروز به دنبال این هستیم که مسأله مشروعیت یا مقبولیت فقیه را بررسی کنیم با این فرض که فقیه دارای ولایت است قصد بررسی این را داریم که آیا اگر مردم یا حکومت ظالم مانع فقیه شدند و مقبولیت محقق نشد، آیا مشروعیت فقیه زیر سؤال خواهد رفت یا خیر.

مشروعیت ولایت تابع مصلحت واقعی است

استاد درس خارج حوزه علمیه اصفهان با بیان اینکه مقبولیت ولایت برای رفع مانع است اما مشروعیت ولایت چه برای امام و چه برای فقیه، از جانب خداوند اقتضا دارد، خاطرنشان کرد: خداوند مشخص می‌کند که مجتهد جامع الشرایط هم مجری دین است، اگر مردم زیربار نرفتند این مانع است و مقتضی همان انتصاب از سوی خداوند است، زمانی که مانع از بین برود علت تامه خواهد شد و این ولایت اعمال خواهد شد.

وی ادامه داد: وجود ولایت اعطائی است اما اجرای آن اعمالی است، اعطای ولایت از جانب مقتضی است که خداوند متعال است، اما وقتی بحث اعمال مطرح شود باید مقتضی باشد و مانع هم مفقود شود. مسأله دیگر اینکه مشروعیت تابع وجود مصلحت واقعی است اما مقبولیت تابع وجود مصلحت ظاهری است. تفاوت مصلحت واقعی با مصلحت ظاهری به این معنا است که مصلحت واقعی، امر ثابت لایتغیر است که مردم بدانند یا ندانند عقیده آنها در مصلحت اثری ندارد اما مصلحت ظاهری آن چیزی است که مردم فکر می‌کنند و یکی از نشانه‌های آن این است که گاهی منطبق با مصلحت واقعی خواهد بود و گاهی انطباق با مصلحت واقعی نخواهد داشت.

نماینده مجلس خبرگان رهبری صدور مشروعیت را با امر الهی ممکن دانست و تصریح کرد: مقبولیت به صدور فرمان الهی نیست بلکه به خواستن مردم و طلب کردن از سوی مردم محقق خواهد شد که امروزه حتی می‌گویند طلب اکثریت نه طلب همه مردم. نکته دیگر اینکه مشروعیت ولایت فقیه حدوثا قطعی خواهد بود اما مقبولیت تعلیقی است، یعنی زمانی که خداوند بخواهد ولایت را برای امام یا مجتهد قرار بدهد معطل نظر مردم نخواهد بود و معلق به هیچ شرطی نیست. در جعل مشروعیت حدوث قطعی است و مشروط به شرطی نخواهد بود اما مقبولیت مشروط به پذیرش از سوی مردم و تعلیقی است.

مقبولیت از سوی مردم ابدی نیست

آیت الله مهدوی با بیان اینکه مشروعیت از نظر بقاء ابدی است، اظهار کرد: اگر خداوند ولایتی را برای امام معصوم(ع) قرار داد، این ولایت ابدی است، اما مقبولیت مردم آینده ابدی ندارد، نظیر آنچه در انتخابات شاهد آن هستیم، مقبولیت مردم پایدار نیست، ضمن اینکه گاهی مقبولیت موجب می‌شود مردم مورد مؤاخذه واقع شوند، گاهی مقبولیت تابع مشروعیت است گاهی تطابق با مشروعیت ندارد. یک اصل و فرع جبری داریم نظیر تصویر انسان در آینه، یعنی فرع اختیاری ندارد که از اصل تبعیت نکند اما در مسأله مقبولیت و مشروعیت ولایت مردم باید از مشروعیت تبعیت کنند اما اختیار عدم تبعیت را هم دارند.

حجت الاسلام محمد قطبی، رییس دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان با اشاره به صحبت‌های آیت الله مهدوی در باب مشروعیت و مقبولیت ولایت فقیه، گفت: آیا انسان فطرتا هم می‌تواند مانع در برابر امر خداوند باشد یا اینکه این مسأله تنها ظاهری خواهد بود؟

آیت الله مهدوی در پاسخ به این سؤال اظهار کرد: در مسأله امامت موضوع نیاز جامعه به رهبر مطرح می‌شود و اینکه باید رهبر مردم معصوم باشد تا دچار خطا نشود، اما عصمت یک قوه باطنی است که قدرت تشخیص آن در اختیار عامه مردم نیست بلکه خداوند به این موضوع آگاه  است، اما زمانی که معصوم نباشد بازهم سیره عقلا رجوع به متخصص خواهد بود، در همه امور زندگی شاهد هستیم که مردم برای رفع مشکلات به متخصص در آن امر رجوع می‌کنند، در بحث ولایت نیز همین موضوع مطرح است منتهی مردم نمی‌توانند مصلحت واقعی را تشخیص بدهند، همانطور که زمانی مردم به بنی صدر رأی دادند و همان مردم علیه او اقدام کردند و خواستار برکناری او شدند، فطرت انسان می‌خواهد یک انسان صالح و مفید را انتخاب کند اما عوامل بیرونی بر فطرت اثرگذار خواهد بود.

تخلفات مسؤولان سبب آزردگی مردم می‌شود

امام جمعه موقت اصفهان با بیان اینکه معتقد به لا اکراه فی الدین در اصول دین هستیم، عنوان کرد: ما هرگز با کسی به دلیل دین نداشتن جنگ نخواهیم کرد و او را دشمن نمی‌دانیم، اما زمانی که آنها اقدام به دشمنی کنند با آنها مقابله خواهیم کرد.

وی با اشاره به دریافت اطلاعات مردم از دشمنان و اثرگذاری این اطلاعات کاذب به روی آنها، عمل مسؤولان و تخلف‌های متعدد آنان را سبب ریزش‌ها در کشور دانست و تصریح کرد: یکی از معجزات انقلاب اسلامی این است که بعضی می‌خواهند نظام را از بین ببرند اما موفق نمی‌شوند، در فتنه سال 88 کسانی که قبلا در کشور مسؤولیت داشتند، نخست وزیر بوده یا رییس مجلس بوده می‌خواستند نظام را و ولایت را سرنگون کنند، خیال می‌کردند انقلاب را از بین ببرند می‌توانند جایگزینی برای نظام پیدا کنند. مسائلی نظیر حقوق‌های نجومی، قاچاق، تورم، واردات بی رویه، تفکیک کردن مردم به اصلاح طلب و اصولگرا، حزبی و جناحی و قومی و قبیله‌ای کار کردن نظیر آنچه جهانگیری معاون اول رییس جمهور برای کرمان انجام می‌دهد و مسائلی از این دست دل مردم را آزرده می‌کند.

نماینده مجلس خبرگان رهبری در ادامه افزود: مسؤولان با مردم فاصله دارند، دل مردم از بی اعتنایی مسؤولان به بحث آب اصفهان آزرده می‌شود، وقتی یک مسؤولی را تحمیل به استان می‌کنند و فقط به افکار جناحی خود توجه دارند، کارهایی که شهرداری اصفهان می‌کند، اقداماتی نظیر اختلاط نامحرم و کارهای خلاف شرعی که شهرداری به آن تعمد دارد و قصد ندارند دست زا این کارها بردارند، همه اینها موجب دلسردی و آزردگی خاطر جامعه می‌شود. نتیجه اینکه عدم تفکیک مردم میان اصل نظام و حکومت و اشتباهات مسؤولان باعث ریزشهایی در کشور می‌شود.

شهدای مدافع حرم رویش‌های انقلاب اسلامی هستند

آیت الله مهدوی با بیان اینکه مقبولیت مردمی در آمریکا بسیار پایین‌تر از کشور ما است و این موضوع در حضور مردم در انتخابات به خوبی مشهود است، اظهار کرد: وظیفه ما این است که مردم را اقناع فکری کنیم و مسأله حاکمیت ریشه‌ای را برای جامعه تبیین کنیم، یعنی بگوییم اصل نظام سرجای خود قرار دارد و شهادت شهدا اشتباه نبوده است، اما در فروعات و عملکرد مسؤولان باید کار کنیم و در برابر مشکلات و کم کاری‌ها قرار بگیریم تا به اصلاح در امور برسیم. در انقلاب اسلامی اشتباهاتی رخ داده است که باید آن را اصلاح کنیم.

وی نبود تربیت دینی را یکی از مشکلات کشور دانست و خاطرنشان کرد: زمانی که امام علی(ع) حاکم شدند خیلی از استانداران ایشان خلاف می‌کردند، به زور نمی‌توان کسی را اصلاح کرد و متقی کرد، کسی که تربیت دینی ندارد اگر مسؤولیت قبول کند قطعا خلاف خواهد کرد، مقصر خود اشخاص هستند که بدون تربیت دینی قبول مسؤولیت می‌کنند. در مسأله معیشت مردم در تنگنا هستند که بخشی از آن مربوط به توطئه دشمنان و بخش دیگر به تربیت دینی نداشتن مسؤولان مربوط می‌شود، ناکارآمدی در بحث تدین نیز مشکل دیگر جامعه است. هر قدر جلوتر آمدیم وضع حجاب بدتر می‌شود و این نشان دهنده توطئه دشمنان و ضعف کارکرد ما در مباحث دینی است. با این حال رویش‌های بسیاری در انقلاب اسلامی داریم نظیر شهدای مدافع حرم که هزاران نفر هستند و حماسه آفرینی کردند./1304/پ202/ب1

متین فیروزآبادی
ارسال نظرات